Mijn Schrijfboek
Artikelomschrijving
Werkboek Net als ‘Op Schrift’ (A2 → B1) is ‘Mijn Schrijfboek’ een werkboek. Er is bewust voor gekozen om leerlingen met de hand in het boek te laten schrijven. Onderzoek toont namelijk aan dat met de hand schrijven beter is voor de ontwikkeling van de schrijfvaardigheid dan schrijven met behulp van een toetsenbord. Drie ‘aanvliegroutes’ De schrijfvaardigheid wordt in de methode op drie manieren gestimuleerd. Ten eerste wordt een basiswoordenschat ontwikkeld, want woorden zijn de bouwstenen van het schrijven. De tweede aanvliegroute is leren over de structuur van woorden, zinnen en teksten. De leerlingen maken kennis met regels voor spelling en zinsbouw en leren die stap voor stap toe te passen. Oefeningen beginnen altijd met een duidelijk voorbeeld, zodat ook leerlingen die moeite hebben met theorie, de oefeningen goed kunnen uitvoeren. Ten derde wordt de eigenlijke schrijfvaardigheid stapsgewijs, van woord naar zin naar korte tekst, opgebouwd. Kijken-lezen-luisteren en schrijven In de methode worden visuele stimuli, dus input in de vorm van plaatjes en/of korte teksten, afgewisseld met auditieve input en input door teksten. Kijken, lezen, luisteren en schrijven worden zo met elkaar verbonden. Lesopbouw Elke les bestaat uit vier delen: A Kijk, lees en schrijf! - Activering van reeds aanwezige woordenschat en kennis B Woorden en spelling - Woorden en regels voor de spelling leren en daarmee oefenen C Zinsbouw/grammatica - Regels leren en daarmee oefenen D Tekstsoorten – Een eenvoudige tekstsoort leren en daarmee oefenen Differentiatie ‘Mijn Schrijfboek’ houdt rekening met tussentijdse instroom in de klas. Leerlingen kunnen met ‘Mijn Schrijfboek’ zelfstandig en in eigen tempo werken. Toetsen De methode is opgedeeld in 6 lesblokken. Na elk lesblok is er een toets, die u vindt in de docentenhandleiding. Bij elke toets wordt een herkansingstoets aangeboden.
Specificaties
Auteur | Maden, F. van der |
ISBN/EAN | 9789083018577 |
Artikelomschrijving
Werkboek Net als ‘Op Schrift’ (A2 → B1) is ‘Mijn Schrijfboek’ een werkboek. Er is bewust voor gekozen om leerlingen met de hand in het boek te laten schrijven. Onderzoek toont namelijk aan dat met de hand schrijven beter is voor de ontwikkeling van de schrijfvaardigheid dan schrijven met behulp van een toetsenbord. Drie ‘aanvliegroutes’ De schrijfvaardigheid wordt in de methode op drie manieren gestimuleerd. Ten eerste wordt een basiswoordenschat ontwikkeld, want woorden zijn de bouwstenen van het schrijven. De tweede aanvliegroute is leren over de structuur van woorden, zinnen en teksten. De leerlingen maken kennis met regels voor spelling en zinsbouw en leren die stap voor stap toe te passen. Oefeningen beginnen altijd met een duidelijk voorbeeld, zodat ook leerlingen die moeite hebben met theorie, de oefeningen goed kunnen uitvoeren. Ten derde wordt de eigenlijke schrijfvaardigheid stapsgewijs, van woord naar zin naar korte tekst, opgebouwd. Kijken-lezen-luisteren en schrijven In de methode worden visuele stimuli, dus input in de vorm van plaatjes en/of korte teksten, afgewisseld met auditieve input en input door teksten. Kijken, lezen, luisteren en schrijven worden zo met elkaar verbonden. Lesopbouw Elke les bestaat uit vier delen: A Kijk, lees en schrijf! - Activering van reeds aanwezige woordenschat en kennis B Woorden en spelling - Woorden en regels voor de spelling leren en daarmee oefenen C Zinsbouw/grammatica - Regels leren en daarmee oefenen D Tekstsoorten – Een eenvoudige tekstsoort leren en daarmee oefenen Differentiatie ‘Mijn Schrijfboek’ houdt rekening met tussentijdse instroom in de klas. Leerlingen kunnen met ‘Mijn Schrijfboek’ zelfstandig en in eigen tempo werken. Toetsen De methode is opgedeeld in 6 lesblokken. Na elk lesblok is er een toets, die u vindt in de docentenhandleiding. Bij elke toets wordt een herkansingstoets aangeboden.
Specificaties
Auteur | Maden, F. van der |
ISBN/EAN | 9789083018577 |